Thursday, July 29, 2010

Tawakal je la..

In the name of Allah, the most Gracious and the most Loving.

Kisah 2 orang sahabat baik
Tersebutlah kisah dua orang kawan baik yang memang sehabis baik. Kamceng depa tak usah nak kata la. Pi mana semua berdua. Nasib baik lelaki dua-dua, kalau tak.. hehehe, boleh kena cekup ngan tok kadi la jawabnyer.. Pada suatu hari, Ahmad aka mat & partnernye, Sameon aka meon  keluar "dating" bersama untuk membeli barang keperluan mereka. Sampai di shopping mall (ece, pergi shopping kat tempat class gitu you!  :P) bersama menunggang "bini kesayangan" si mat, motosikal itu pun di parkir di tempat sepatutnya..

"Aik, awat hang tak kunci "awek" tu? Kang hilang naya ja!" Meon buat muka berkerut seribu
"Eh, hang tok sah nak pikiaq banyak2 la. TAWAKAL AJE SUDAH~" Jawab si Mat dengan selamba
"Tawakal? kut iye pon kunci la. Kan dah banyak motor hilang dekat area ni" Meon menasihati
"La, Allah kan ada. tawakal je. takda orang amek punya eh~~" Mat menyatakan keyakinan dengan Allah
"Lantak hang lah! Aku habaq dah" Meon malas amek pusing

Maka berjalan lah dua sahabat masuk ke shopping mall itu .Dua jam kemudian..
"Mat, hang tak rasa jauh sangat ka kita jalan? tak nampak pon kelibat "awek" hang?"
"Ada2. Sat lagi jumpa la" tapi hatinya mula gelisah
"Hah, itu bukan helmet kita ke?" Meon menudingkan jari ke arah tempat parkir yang kosong tanpa motosikal
 tetapi helmet pulak parking kat situ!
"Meon!! benarkah ini? mana "awek" aku? sape songlap? ahhhhh"Mat mula sawan di situ
"Tu la, aku cakap dah tadi! Tawakal tengkorak hang!" Meon membebel
"Dah2, jangan buat drama kat sini. Niat sedekah je la "awek" hang tu.Jom balik, amek helmet tu pakai dalam bas! nampak gak stylo" Meon bubuh lagi garam dihati Mat yang terluka.
Bergerak lah kedua-dua sahabat ke stesen bus berdekatan dengan barang-barang dikiri kanan. Sambil2 si Meon meneruskan pem"bebel"an terhadap Mat...

Usaha, Doa & Tawakal
Apa moral value yang tuan hamba semua dapat kat story di atas?  Ke tak faham cite? hehehhe.. Kisah ni nak bagitau, tawakal itu bukan sekadar tawakal mem"pig" buta ( hehe, translate sendiri). Ramai orang yang salah faham dengan konsep tawakal ni. Kita seharusnya berusaha dahulu sebelum bertawakal kepada Allah untuk usaha yang kita lakukan dan diselit dengan doa.
Tapi.. benda tu kalau nak jadi tu tetap jadi~ Kan Allah dah tentukan~ Jadi tak payah la nak usaha~ >> pernah tak ada orang cakap camni? ADE! Ramai je yang fikir like this.
Benar itu semua takdir buat kita, tapi kenapa Allah suruh kita usaha? Apa guna usaha kalau nanti result yang kita dapat tetap macam tu? Sebab ALLAH sayang kita & nak bagi kita PAHALA.. dan, melalui bersusah payah, berusaha itu, kita manusia akan lebih menghargai sesuatu perkara. Tak gitu?
".. Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada mereka itu sendiri.." Al-Ra'd(13:11)
For instance lagi, SYURGA. Syurga itu milik Allah jadi, Dia boleh bagi sesiapa yang Dia kehendaki untuk masuk. Kiranya boleh bagi berdebuk la kat manusia. Tapi kenapa kena usaha nak dapat syurga tu? Sebab syurga itu tersangat la manis dan kalau kita dapat free je.. adeh, ape yang best!

Ada pulak yang mengeluh.. "Aku dah usaha, aku dah doa, aku dah tawakal! Tapi apa yang aku dapat??" Astagfirullah~
"..Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu." Al-Talaq(65:3)
Memang kita usaha,doa dan tawakal. Tapi Allah itu lebih mengetahui! Apa yang diberi itulah yang terbaik buat kita. Mungkin juga ditangguhkan dahulu pemberian itu untuk suatu ketika yang lebih bermakna. Allah memberi apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu!

Masuk Syurga tanpa Hisab
Dari Abbas r.a, dia berkata bahwa Nabi Shalallahu ‘Alaihi Wassalam bersabda:
“Ditampakkan kepadaku beberapa ummat. Maka ada seorang nabi yang berjalan dengan diikuti oleh satu ummat, ada pula seorang nabi yang diikuti oleh beberapa orang, ada juga nabi yang diikuti oleh sepuluh orang. Ada juga nabi yang diikuti lima orang, bahkan ada seorang nabi yang berjalan sendiri.
Aku pun memperhatikan maka tiba-tiba ada sejumlah besar orang, aku berkata, ‘Wahai Jibril, apakah mereka itu ummatku? Jibril menjawab, ‘Bukan, tapi lihatlah ke ufuk!’ Maka aku pun melihat ternyata ada sejumlah besar manusia. Jibril berkata, ‘Mereka adalah ummatmu, dan mereka yang di depan, 70.000 orang tidak akan dihisab dan tidak akan diadzab.’
Aku berkata, ‘Kenapa?’ Dia menjawab, ‘Mereka tidak minta di-kai, tidak minta diruqyah, dan tidak meramal nasib serta hanya kepada Allah mereka bertawakal.’

Maka berdirilah Ukasyah bin Mihshan, lalu berkata, ‘Berdoalah kepada Allah agar Dia menjadikan salah satu seorang di antara mereka.’
Nabi pun berdoa, ‘Ya Allah, jadikanlah dia salah seorang di antara mereka.’Lalu ada orang lain yang berdiri dan berkata, ‘Berdoalah kepada Allah agar Dia menjadikan aku salah seorang di antara mereka.’ Nabi Shalalahu ‘alaihi wasslam menjawab, ‘Kamu telah didahului oleh Ukasyah’.” [HR. Bukhari]
Semoga kita termasuk golongan mereka.
Allahumma aamiin.

 NotD: Hampir dua minggu bertahan dengan migrain yang mrncucuk, akhirnya sampai jugak ubat. Alhamdulillah. Dah nak masuk 4 bulan sakit yang masih belum sembuh, makin bertambah lagi. Sakit itu KIFARAH dosa!
Ampunkan dosaku Ya Allah, sebelum aku menghadapMu~

Ya ALLAH tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku dalam agamaMU

No comments:

Post a Comment