Saturday, July 17, 2010

Israk wa Mikraj

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang~

Syukur ke hadrat Ilahi, hari ini diberi peluang untuk menghadiri majlis ilmu. Lama tidak melangkahkan diri ke majlis2 ilmu dan tatkala diri mula lebih menghayati Cinta Ilahi, setiap yang didengari itu masuk mencurah menusuk kalbu. Israk & mikraj. Kisah yang tidak asing lagi tetapi empunya diri semakin melupai. Alhamdulillah maklumat telah direfresh. Seminar yang dihadiri kali ini banyak mengajarku. Seolah-olah sudah tiba masa "to grow up" and leave all the childish thing behind. Setiap yang dicurahkan ke telinga mengenai peristiwa ini membuat aku semakin kagum dengan kehebatan yang Maha Esa. Benar, ini peristiwa yang tidak tercapai dek akal manusia dan menguji iman. Mereka yang mendengar cerita ini tertawa kecuali Abu Bakar As-Siddiq Logik ke perjalanan yang sepatutnya mengambil masa lebih dari sebulan, mengambil masa sehari? TIDAK, tidak sama sekali. Melainkan dengan satu kuasa yang sangat besar dan berkuasa. dan itu adalah Allah! KekuasaanNya tiada batasan!

Mahasuci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.(Al Israa':1)

Kembara agong
Peristiwa ini merupakan sesuatu yang luar luar luar biasa! bukan hanya luar biasa. Rasulku diperlihatkan pelbagai keadaan,dibawa berjumpa dengan rasul2 sebelumnya dan seterusnya bertemu dengan Allah. Di sini juga bermulalah kewajipan kita menunaikan solat. Dari 50 waktu sehari semalam, dikurangkan kepada 5 waktu sehari semalam hasil rundingan rasul junjungan dengan Al-Khalik dan nilainya 5 waktu solat itu seperti 50 waktu! Rasulku yang mulia, sungguh aku kagum denganmu.Sayangmu pada umatmu benar tiada tandingan! Peristiwa-peristiwa yang diperlihatkan kepada Rasullah itu adalah sesuatu yang kita perlu ambil sebagai pengajaran dan juga sumber inspirasi.

Peristiwa yang diperlihatkan.
Sesuatu yang seronok didengar, bila ustaz menyatakan mengenai satu kaum yang bercucuk tanam dan terus menuai hasil tanamannya. Selesai dituai, hasil baru keluar semula dan itu yang berlaku berulang-ulang tanpa henti. Siapa mereka? Itulah kaum yang berjihad fisabilillah yang digandakna pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda. Air mata mula mahu merembes keluar tapi segera diseka. Akan tergolongkah diri dalam golongan ini? atau.. sekumpulan manusia yang sedang memecahkan kepalanya,setiap kali dipecahkan sembuh kembali lalu dipecahkan semula. Mereka manusia yang berat kepalanya unutk bersujud (solat).Nauzubillah! dan DUNIA, digambarkan sebgai seorang perempuan berhias cantik dengan dulang yang dipenuhi pelbagai hiasan. Benar-benar melekakan dan diri ini........ akhirnya baru menyedari~ Semoga belum terlewat... There are lots of other things that was shown to our beloved prophet so, better read for yourself! As a reminder for our whole life..

Dan seterusnya, pengakuan buat pertama kali didalam hidup, SAYA ADALAH WANITA dan SAYA BANGGA BERGELAR WANITA!! mengapa? later post.. hihihi

p/s: When I woke up this morning I asked myself: What are some of the secrets of success in life? I found the answer right there in my very room.The FAN said - Be cool. The ROOF said - Aim high. The WINDOW said - See the world. The CLOCK said - Every minute is precious. The MIRROR said - Reflect before you act. The DOOR said - Push hard for your goals. And don't forget, the CARPET said - Kneel down & PRAY!- dozdez

Ya ALLAH tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku dalam agamaMU

No comments:

Post a Comment