Friday, December 17, 2010

Di penghujung Usianya

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Baru balik dari makan dari "maple".  Walaupun asalnya rancang nak minum je, aleh2 tibai gak satu roti telur hehehe . Ada sesuatu yang mengusik hati waktu melangkah masuk ke kedai tersebut. Terpandang seorang pak cik yang boleh dikira seangkatan dengan atukku. Uban memutih dikepalanya, langsung takde rambut hitam (cam pasti je xde, hehhe). Pak cik tersebut bekerja sebagai tukang buat air kat kedai tu. Terkenang perbualan dengan besti last week during our pajama party at her house.

"Beb, pe pendapat ko pasal GRO? Ko rase logik ke dia kata dia "terpaksa" kerja macam tu." Aku baru selesai membaca surat khabar pasal Suzie and pendapat seorang pakar motivasi pasal pekerjaan tu.
"Pada aku tu semua tipu je terpaksa. Diorang tu sebenarnya tak boleh hidup susah. Nak jalan senang dan cepat nak duit, gadai la body. Dan lagi satu, aku x rase diorang tu ade iman kat dada tu. Kalau tak mesti diorang boleh pikir."
"Abis tu yang kata patut benti slow2 tu pekejadahnya?"
"I think in Islam, if that thing already forbidden, that means forbidden. Haram tu tetap haram. Suicide and adultery. Should stop IMMEDIATELY. We will never be sure if we can open our eyes to see tomorrow sunrise. Tu aku rasa la. Lain orang lain opinion" 
Aku diam mendengar pendapatnya. Betul. Walau aku dan dia bukan lah sebaik mana, itu adalah logik pemikiran kami berdua.Teringat kakak ada kata gak pasal iman ni. even orang tu pakai tudung labuh pun, kita tak tau tahap iman dia macam mana. Sebab tu selalu doa kat Allah semoga iman kita terjaga.

Aku pandang kembali pak cik rambut "natural bleach" tu.Muka terasa hangat. Aku malu dengan dia. Anak2 muda sekarang kerana nak wang dengan pantas, gadai sana pajak sini. Padahal tangan kaki semuanya ada dan kudrat lebih kuat dari orang tua itu dan dia yang hampir kepada penghujung usia, tulang yang tidak sekuat dulu tetap berusaha mencari pekerjaan halal demi sesuap nasi dan paling penting, kerana mencari KEREDHAANNYA. Dia sepatutnya berada dirumah berehat dan menghabiskan masa bersama keluarga,bukan di situ~

P/s: tetibe terpikir, if kena ugut bunuh if diorang nak benti, tu camno pulak? Islam value 4 things, nyawa, maruah (lagi dua tak ingat , oopss ) Siapa2 baik hati tolong saya tambah ilmu ye
 
Ya ALLAH tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku dalam agamaMU

No comments:

Post a Comment