Friday, December 3, 2010

Bila apa yang kita janji diuji

Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Mengetahui

"Aku nak pkai tudung depan cousin semua. Kau rase macam mane?"
"Lah, ko ni buang tebiat ke ape. Kita semua kan dah macam adik beradik. Buat pe nak pkai. pelik la!"
"Pelik ke? Aku tanya kawan aku sorang tu, dia pakai je depan cousin die."
"Tu famili dia. Famili kita lain! Lagipun xdenyer bernafsu abg aku tgk kau. Dari kecik kot kita sama-sama. Aku penah dengar ade orang kata kalau xde nafsu xpe je.. or something like as long as your don't wanna get married to your cousin. so dah kira cam adik beradik. x yah nak pakai tudung"
"Betul ke xde nafsu? can you guarantee me, not even a little bit of lust stirred in their mind?"

Dia terdiam di situ. Aku juga diam memikirkan. Tapi hati sudah nekad, hendak pakai.
Aidilfitri menjelma, sanak saudara berkumpul di rumah nenda. Aku kena pakai tudung!
"Kamu nak g mana pakai baju lengan panjang dengan tudung ni?" atuk tanya
"Tak panas ke pakai macam tu. Kau ni buang tebiat la" abang eddy ketawa
"Lengan tangan tu sinsing la kut ye nak basuh pinggan tu. Kotor baju!" Mak andak melancarkan serangan

SABAR! Malam menjelma. Semua sanak saudara tidur di bilik masing-masing tetapi disebabkan tidak cukup bilik, ada yang perlu tidur di ruang tamu seperti biasa. dan aku antara manusia yang tergolong dalam kategori ini. Lagi satu sebab, tak boleh nak berenggang dengan nenda. Mana nenda tidur, disitu tempatku beradu. Macam mana ni? tak kan nak tidur pakai tudung? ah, runsing sungguh! 
"Ala, bukak je la. cousin kau je pun. tak selesa nak tidur pakai tudung!" si tanduk mula berbisik
"Maaf la ye, aku nak pakai juga. biar la tak selesa pun. Sekian terima kasih" selimut ditarik
Malam melabuhkan tirai, subuh menjelma. AKU BERJAYA TIDUR PAKAI TUDUNG PERTAMA KALINYA :)

The END

Cerita ni ada kena mengena dengan diri sendiri jugak walau bukan semuanya. Sekarang ni sedang diuji sebab cousin duduk dekat rumah sendiri. Keluar bilik kena pkai macam nak keluar rumah. Memang seksa and tension. Duduk rumah tapi macam duduk kat luar rumah. peww.. but then, this is what i've promised to Allah, to myself. Semoga diberi kekuatan hati untuk terus bermujahadah.

 Ya ALLAH tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku dalam agamaMU

4 comments:

  1. tido pakai tdung? (*angkat tgn) saye penah wat gak! hehe..time kenduri, kene tdo luar tmn makcik..then bgn awal2 b4 ramai org perasan..=)

    ReplyDelete
  2. nyehnyehnyeh.. sama r miss hasa. tdo atas kerusi lg tu. pastu bgn awl trus mandi. haha

    ReplyDelete
  3. tapi saye bgn awal untuk sambung tdo d tempat selamat..~ngee

    ReplyDelete
  4. terbaik la miss hasa!hehe.. den nk tdo jgn harap la. first grand daughther kne bgn awl msuk dapur. huhuhu

    ReplyDelete