Wednesday, November 17, 2010

C.I.N.T.A

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Cam menarik je tajuk kat atas tu. CINTA~ "Suke ah tu! hehe" (Miss X, 2010) Manusia paling tak berapa qualified untuk cakap pasal benda-benda ni  antaranya sayalah kot atas dunia ni (grammar error.. danger2). Sebab tak pernah terjebak apatah lagi kenal betul-betulnya. Because i'm one of those "emotionless robot" yang sekarang undergo tranformation to emo people? hehehe.. Kalau nak cerita seminggu pn blum tentu abis > terkenang peristiwa form 2 ( Ms D tau kan? :P) Opss, tuka topic..

Basically when we talk about love, it will always be between a men and a women. Rite? Seldom we find people will refer it to siblings, family,pets etc and... People always FORGET  the CREATOR of LOVE, namely Allah S.W.T. Pelik tapi itulah hakikatnya. Kita sentiasa lupa kepadaNya dan leka "bermain" atas dunia. Sekali ditimpa musibah, kita kembali mengingati dia. Selesai ujian tersebut, JOM MAIN BALIK~ (diri sendiri terasa nih) Ada pula manusia yang menyalahkan tuhan kerana musibah yang mereka terima dan tidak kurang juga yang terus lupa kerana marahnya dia pada pencipta. Astagfirullah~
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya..." (2:286)
Setiap ujian yang diberi itu berdasarkan kemampuan hambanya. Ujian yang diberikan bukan untuk mengagalkan kita tetapi untuk dilepasi. Ditambah pula dengan pahala atas kesabaran kita menghadapi ujian tersebut. Never forget that everytime the rain stop, the sun will shine with a beautiful rainbow. Itu janji dari yang Esa:
"Maka sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan, Sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan" (94:5-6)
Sweet kan Pencipta kita ni? Sangat sayangkan hambanya.. Jadi, kita pun mesti sayangkan DIA. Takhtakan Dia di tempat paling atas dalam hati kita! Cinta Allah itu adalah CINTA ABADI selamanya. Dunia pula mestilah diletakkan di tangan supaya kita mudah melepaskan > tengah usaha ni! jia you! Dunia kalau tempatnya dihati, itulah punca kita melepaskan cinta Ilahi kerana ruang yang sepatutnya diisi dengan cinta itu telah di penuhi dengan permainan dunia.

CINTA ALLAH 

Bila sebut pasal cinta kepada Allah, mesti kita kata antara cara untuk membuktikannya ialah beribadah kepadaNYA. Beribadah kepada Allah itu memang tanggungjawab kita sebagai seorang hamba;
"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu" (51:56)
Perlawanan suku akhir badminton piala Rumaysa (Russia vs Malaysia)
Set Pertama

"Kenapa kita hamba Allah, bukan penyembah Allah? Apa bezanya?" kakak serviced. Telengkan jap kepala. (sempat lagi)  "Sebab penyembah tu bukan menyembah Allah je. Diorang still sembah benda lain. Duit, harta, berhala, wanita etc. Kalau betul2 hamba, dia hanya taat pada tuan dia. Kalau A tuan dia kata, A la dia buat. tidak pernah mempersoalkan" fatin balas dengan pukulan kencang."Betul gak tu. Bila kita jadi hamba Allah ni, automatically kita akan sembah Allah. Sebagai hamba Allah, kita tahu dia yang mencipta, memberi rezeki, melindungi kita etc. Di atas kesedaran tersebut, kita jadi hamba Allah, bukan sewenang-wenangnya tunduk sesuka hati. dan bila cinta kita kepada Allah dapat control kita , secara langsung kita menjadi hamba dan mengamalkankan amar maaruf nahi munkar tu akan jadi salah satu cara kita menunjukkan  ketaatan kepadaNya" kakak  smashed swing *adeh pening* bola tepat kena kepala. "Kenapa kita nak jadi hamba Allah?" second service bermula " Sebab Allah cipta kita. Kita kan duduk atas bumi dia. takkan nak suka2 hati buat kerosakkan. Lagi pun dia bagi kita makan, kasih sayang, keluarga.. banyak sampai tak terkira nikmat dia bagi kat kita" fatin smashed dengan penuh gaya." betul gak. tapi apa yang lagi baik ialah SEBAB CINTA KITA KEPADA ALLAH. Kerana cinta inilah, kita akan komited dengan Islam" kakak sambut dengan gaya Lee Chong Wei, smashed back. Tersungkur fatin @_@


Announcer: Pemain berhenti rehat seketika untuk memberi laluan kepada mereka berjumpa dengan CINTA SEJATI mereka. Peserta dari Malaysia tersungkur dengan penuh gaya sebentar tadi tapi masih bersemangat nampaknya. Kita jumpa di set yang seterusnya. roger n out!

"cinta kepada bunga akan layu,cinta kepada manusia akan berpisah jua akirnya dan cinta kepada ALLAH s.w.t , ITU CINTA ABADI"

P/s: baru lepas tengok takraw Malaysia vs Jepun for 2010 asian game ( ye ke eh? hehhe). Nasib baik killer Malaysia terer.. Malaysia boleh! Takziah buat sahabat yang baru kehilangan keluarga tersayang. Asif jiddan baru tau. Semoga dia dicucuri Rahmat yang Esa

Ya ALLAH tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkan hatiku dalam agamaMU

3 comments:

  1. i loike!! ehem, ms D tu sape ye? aku ke mek?
    -doda-

    ReplyDelete
  2. salam wrt...semoga terus kuat bermujahadah mengejar cintaNYA:))
    -russia-hehe

    ReplyDelete
  3. sape lagi kwnku start ngn duruf d? hahha
    sama2 kita mujahadah :) insya Allah

    ReplyDelete